Tjedan Autora ili "Život je pjesma"

Krajem studenog prošle godine HDS ZAMP je na nacionalnoj glazbenoj televiziji CMC pokrenuo projekt Tjedan Autora. Cilj projekta je široj javnosti predstaviti i približiti značajne hrvatske skladatelje popularne glazbe. Iz tjedna u tjedan, kroz 10-minutne portrete autora čije su pjesme – ali često ne i lik – dobro poznate javnosti, dolazimo do vrijedne i zanimljive glazbene slagalice. Ujedno doznajemo i mnogo zanimljivih informacija o ljudima koji svojim kreativnim radom obogaćuju domaću glazbenu scenu. Prvi korak i kontaktiranje autora obavlja Odjel članstva i PR-a HDS ZAMP-a da bi nakon toga ragovore obavio CMC-ov urednik emisije Toni Volarić, dok je za montažu zaslužan Alen Horvatić.
Od samog početka projekt je naišao na odličan odaziv autora koji iz tjedna u tjedan pričaju o svojim djelima, inspiraciji i životu skladatelja. „Život je uvijek inspiracija“ – tom rečenicom renomiranog hrvatskog skladatelja Zrinka Tutića, tvorca mnogobrojnih hitova, ali i autorom iza kojeg je dugogodišnje bogato iskustvo i čak više od 1000 djela započela je cjelokupna priča, prva emisija projekta. O inspiraciji je pričao i Husein Hasanefedić Hus: „ Postalo je sve teže pisati pjesme, ali su sve pjesme koje su nastajale dio života, dio iskustva, onog što vidiš, procesuiraš, dio onoga što odmaštaš i proživiš odmaštano, a i dio nekih biografskih momenata.“ Jedan od najpoznatijih autora klapske pjesme, Pero Kozomara, na istu temu: „ Inspiracija mi je onaj kraj u kojem živim, a to je Split, inspiracija mi je sunčan dan jer kad je lipi sunčan dan sve je lipo u mojoj glavi i odmah je pozitiva.“ I uspješna kantautorica Lea Dekleva pričala je o tome što nju potiče na stvaranje. „Mislim da je, na moju sreću, moja inspiracija bila - potreba. Znači, meni je netko stao na srce ili ga je malo zgnječio, okrenuo naopako. Ja to nisam imala kome reći nego klaviru, odnosno samoj sebi. A ako znaš da postoji mogućnost da će taj netko ili nešto, ta neka situacija koja se dogodila, zaploviti eterom i da će to ljudi moći čuti - postoji li bolji psihijatar od pjesme?“
Ima li ljepše nego kada netko sljedećom rečenicom izrazi ljubav prema poslu koju radi: “Moj život je pjesma, beskrajno sam sretan zbog toga.“ Tako je svoj život i rad predstavio veliki glazbenik i prošlogodišnji dobitnik Porina za životno djelo, Rajko Dujmić, tvorac čak preko 1800 djela. Nije tajna da bi iz njegove bogate, dugogodišnje karijere mnoge mlađe generacije mnoštvo toga mogle naučiti, ali i zapamtiti važan postulat kojega je izazito naglasio. „Ne ukradi pjesmu, ne ubij pjesmu!“ Tjedan Autora propituje i vječito pitanje: kako do hit pjesme, postoji li čarobna formula ili pravilo kako napisati uspješnu pjesmu. Evo kako na to pitanje odgovara Tonči Huljić: „Ako postoje neka pravila, onda postoje pravila kako se ponašati kada ideš pisati pjesmu. Ne postoje pravila za napisati pjesmu, niti vjerujem u neku inspiraciju,“ rekao je prokušani hit-maker. Za sve koji su se ponadali da ipak postoji recept za pisanje hita Denis Dumančić ima poruku: „Jedina istina u ovom poslu je da nema recepta za hit. Nikad ga nećete pronaći. To je jedna magija u kojoj postoji toliko elemenata koje morate zadovoljiti… Nije samo tekst i glazba, to mora biti taj posebni trenutak, stanje duha.“
Iako neki autori pišu pjesme da bi „izbacili“ iz sebe nakupljene emocije ili misli, drugi kažu da pisati za samog sebe zasigurno nema neki preveliki učinak. Za Faruka Buljubašića - Fayu upravo je smisao njegovog pisanja da ljudi pjevaju njegove pjesme- To je i razlog zbog kojeg ih je on počeo pisati. Vrlo sličnog mišljenja je i Petar Beluhan koji je to na sebi svojstven način ovako izrazio: „Pisanje glazbe bez aplauza je nezavršen čin. Postoji put koji sam nesvjesno pronašao, „nakljucao“. I to nekome nešto znači - evo me, zato ovdje sretan i ponosan.“
Svaki od ovih autora ima neki svoj put, zacrtanu liniju kojom želi ići i smatra da tako najbolje može opstati na glazbenoj sceni. „Ostati svoj i uvijek vjeran sebi“ stav je Nene Belana koji je uvijek radio baš onako kako je mislio da treba i može. Ali ostati svoj nije lako kad mnogi žele vaša djela a nemaju svijest da su ona – iako nematerijalna – ipak nečije vlasništvo. Problem i budućnost zaštite autorskih prava ključni su za sve kreativce pa tako i za stvaratelje glazbenih djela. Autorska društva imaju bitnu ulogu u borbi i zaštiti njihovih prava – to je i jedan od razloga zbog kojih je HDS ZAMP pokrenuo ovaj projekt. „Smatram da je situacija u Hrvatskoj odlična po pitanju zaštite autorskih prava. To se vidi po tome što je naše društvo skladatelja jedno od najpriznatijih u Europi. Čak su neka naša rješenja implementirala druga društva skladatelja“, rekao je Miro Buljan, dok Mario Vestić, skladatelj u zadnje vrijeme najpoznatiji po uspješnicama koje izvodi Opća opasnost, kaže: „Kroz ovaj projekt publika se pobliže može upoznati s razmišljanjima i radom ljudi koji stoje iza nekih pjesama koje i njima nešto znače. Ovim projektom se i rad HDS ZAMP-a približava neposrednim korisnicima glazbe kao partner koji štiti njihove poslovne interese“.
Skladateljima razvoj novih tehnologija uvelike pomaže u promoviranju njihovog rada, ali zbog njih znaju naići i na probleme, kao što je teško iskorjenjivo nelegalno „skidanje“ glazbe. Predrag Martinjak Peggy objasnio je to ovako: „ Problem je što ljudi mogu s dva klika i skinuti pjesme koje im se sviđaju i slušati ih koliko hoće, a pritom ih ne zanima tko je to napisao. Ne zanima ih činjenica da taj autor živi od toga što oni slušaju i da bi bilo lijepo da dobiju 2 lipe, lipu...“
Vjerujemo kako ovaj projekt pomaže publici da otkrije ljude koje često zaboravljaju, one koji stoje iza njihovih omiljenih pjesama. Tjedan autora predstavio je dosad oko 15 autora. Pred nama je još 25 emisija koje će pomoći afirmaciji i promociji autora i njihovih djela - svakog dana, točno u podne, na programu CMC televizije.