Page 33 - ZAMP GI 2012 web

Basic HTML Version

Rad na izgradnji i širenju internetskog tržišta
Princip politike suradnje s korisnicima primjenjujemo i kad je riječ o ponudi glazbe na internetu
.
Krajem 2010. i tijekom 2011. aktivirali smo svoje kontakte i započeli razgovore s predstavnicima
velikih međunarodnih servisa, a s ciljem utvrđivanja prepreka njihovu dolasku u zemlju i onoga što mi
možemo učiniti na otklanjanju istih. U tim razgovorima kao glavni problemi i prepreke isticali su se vrlo
malo tržište i krajnje visoka stopa internetskog piratstva. Stoga smo
krajem 2011. godine i u 2012.
pokrenuli regionalnu suradnju u sklopu koje međunarodni internetski servisi na jednom mjestu mogu
ugovoriti uvjete za pokretanje svojih usluga na području cijele bivše Jugoslavije
. Tako bismo pokušali
neutralizirali problem malog tržišta. Ostao je ipak problem izrazito visoke stope internetskog piratstva
s kojim se Služba ZAMP ne može sama nositi. Unatoč tome u 2012. godini u Hrvatskoj je započeo s
radom servis Deezer, čija je usluga hrvatskim građanima najprije bila dostupna preko Facebooka, da bi
2013. u suradnji s T-Comom pokrenuo pravu lokaliziranu uslugu. Naši napori od kraja 2010. godine ipak
su pokazali i konkretnije rezultate tako da su
upravo u tijeku pregovori s nekoliko međunarodnih
servisa
. Vjerujemo da je realno do kraja ove godine očekivati širenje ovog tržišta i ponude, ali i (prema
očekivanjima naših sugovornika) pokretanje zajedničkih edukacijskih kampanja o štetnosti internetskog
piratstva. Pritom svakako treba istaknuti da je prihod od ovakvih servisa i usluga u ovom trenutku i
u zemljama gdje je ovo tržište razvijeno zapravo vrlo mali, svega nekoliko posto u odnosu na ostale
prihode. No, važno je, pa i kao zalog u budućnost, građane educirati o važnosti poštovanja autorskog
rada i prava i na internetu. Ovakvu edukaciju nemoguće je provesti dok u zemlji gotovo da i nema legalne
ponude, iz jednostavnog razloga što ljudi ne mogu putem interneta iz Hrvatske legalno doći do šireg
svjetskog glazbenog repertoara.
Rad na promociji autorskog prava i njegove zaštite
Uviđajući važnost edukacije građana, bili smo aktivni na promociji autorskog prava i njegove zaštite tijekom
cijele 2012. godine, a u narednom razdoblju planiramo jačanje tih aktivnosti, posebice kad je riječ o
internetu. Pokretanje novih servisa i suradnja s nositeljima ostalih prava na glazbi, ali i s nositeljima prava
na drugim autorskim djelima, stvorili su okružje spremno za pokretanje novih edukacijskih kampanja.
Vjerujemo da će se i u njih, kao što je to bio slučaj i proteklih godina, naši članovi aktivno uključiti.
Pokretanje naše nove internetske stranice donosi i nove alate za promociju našeg rada i važnosti
poštovanja prava
, a vjerujemo da ćemo jačanjem komunikacijskog kanala s članstvom, još više pojačati
i
uključivanje autora u ovaj rad na području promocije
.
Događanja u Europskoj uniji
Pitanje interneta i globalizacije, te e-trgovina upravo su pitanja koja su Europsku komisiju prije više godina
nagnala da krene u razmatranje modela ostvarivanja prava za korištenje djela putem interneta. Tijekom
godina ovaj proces je nailazio na različite probleme, uglavnom vezane uz nerazumijevanje funkcioniranja
glazbene industrije i sustava ostvarivanja prava, pa su se čak i naša sestrinska europska društva našla pred
sudom s optužbom da svojim djelovanjem krše odredbe jedinstvenog europskog tržišta.
Europska društva
učinila su mnogo, najprije da vrate autore – one koji stvaraju djela koja se na internetu koriste - u
fokus priče
. Potom su mnogo radila i na tome da europskim parlamentarcima i dužnosnicima Komisije
objasne kako funkcionira globalni međunarodni sustav kolektivnog ostvarivanja prava te da na kraju isto
argumentirano obrazlože i pred sudom. Nedavno je ovaj sudski slučaj završen i to za naša sestrinska
društva pozitivnom presudom.
Direktiva Europske komisije
Paralelno s tim, Europska komisija je svoja razmatranja sustava kolektivnog ostvarivanja prava, posebno
kad je riječ o internetu, uobličila u Direktivu o kolektivnom ostvarivanju prava. Prvi dio Direktive odnosi
se na dobro upravljanje i transparentno poslovanje, dok se drugi dio Direktive odnosi na ostvarivanje
31