PRAVA JAVNOG PRIOPĆAVANJA
Tzv. mala prava ove su godine u ukupnom porastu
od 2,52% te tako u ovom segmentu bilježimo
stabilni porast već nekoliko godina zaredom. No,
kao i svake godine prihod po određenoj vrsti prava
treba analizirati po njezinim segmentima odnosno
kategorijama.
Nakon rasta naplate u prethodnoj 2010. godini
u segmentima televizijskih i radijskih postaja te
kabelske distribucije, u 2011. godini upravo ti
segmenti bilježe pad. Autorske naknade prikupljene
od radijskih postaja u odnosu na prethodnu godinu
gotovo stagniraju uz vrlo blagi porast od 0,46%
što je rezultat granskog ugovora s udrugom HURIN
prema kojem ugovorena naknada koju plaćaju
radijske postaje raste kroz više godina do ukupnog
dosega naknade od 8% od prihoda postaje. Sukladno
gospodarskoj situaciji u zemlji, autorske naknade
od televizijskih postaja su u očekivanom padu koji
u odnosu na prethodnu godinu iznosi 4,01%. Nakon
velike ekspanzije broja korisnika kabelskih i IP TV
usluga na hrvatskom tržištu u 2010. godini te naplati
nekih zaostalih dugovanja, u 2011. godini u tom
segmentu bilježimo pad od 8,54%.
Nakon ozbiljnijeg pada autorskih prihoda od koncerata
u 2010. godini upravo ovaj segment u 2011. bilježi rast
od čak 12,37%. Dobra turistička sezona u 2011. godini
te porast broja korisnika odrazili su se i na ukupnu
masu autorskih naknada u segmentu generalnih
korisnika gdje srećom bilježimo rast od 10,11%.
Kad govorimo o pravima javnog priopćavanja pred
nama su moguća turbulentna razdoblja, pogotovo
u kategoriji generalnih korisnika. Naime, u 2011.
godini u zemlji se pojavilo nekoliko servisa koji
trgovinama, hotelima i ugostiteljima kao B2B opciju
nude vrlo ograničeni broj glazbenih djela autora
koji su izvan sustava kolektivnog ostvarivanja prava.
Premda je ovakva ograničena ponuda zapravo
neusporediva s milijunima djela iz cjelokupnog
svjetskog glazbenog repertoara, te ne može korisniku
osigurati raznolikost ponude koja je itekako važna,
a pogotovo nemogućnosti identifikacije s glazbom
poznatih umjetnika, činjenica jest da se neki
odluče i za takve opcije. Sukladno tome, postoji
realna mogućnost da barem na neko vrijeme ovakvi
servisi osvoje dio tog tržišta. HDS ZAMP dodatno
traži rješenja koja bi pomogla u rješavanju ove
situacije. Možda je logično da se neki korisnici
odluče za takve servise jedino vođeni cijenom, koja
je osjetno manja od naknade ZAMP-a, no obzirom da
je ponuđena glazba vrlo ograničena kako opsegom,
tako i kvalitetom, dugoročno je moguć drugačiji
razvoj događaja.
raspodjela autorskih naknada
temeljem prava javnog priopćavanja
godina
2004.
56.740.731,97 kn
57.170.990,38 kn
65.439.965,12 kn
72.479.017,79 kn
76.090.697,20 kn
83.385.932,81 kn
90.024.377,81 kn
2005.
2006.
2007.
2008.
2009.
2010.
92.292.105,70 kn
2011.
Kabelska
retransmisija
Televizijske
postaje
Koncerti
zabavne i
seriozne
glazbe
Radijske
postaje
39,80
%
9,18
%
26,50
%
6,21
%
18,32
%
Hoteli,
klubovi,
ugostitelji
i trgovački
objekti
26,50
%
6,21
%
39,80
18,32
%
9,18
%
36 |
javno priopćavanjE 2004. - 2011.
100.000.000,00 kn
80.000.000,00 kn
60.000.000,00 kn
40.000.000,00 kn
20.000.000,00 kn
2004. 2005. 2006. 2007. 2008.
2009. 2010. 2011.