Skladatelji na tribini u Vodicama: „Glazba je važna odrednica našeg identiteta“

Glavne teme glazbene tribine „Glas autora“, održane u sklopu upravo završenog CMC Festivala u Vodicama, bile su proces stvaranja pjesama, novi načini distribucije glazbe i poštivanje autorskog rada. Organizator razgovora s Vladimirom Kočišem Zecom, Denisom Dumančićem, Darkom Bakićem i Borisom Đurđevićem bio je HDS ZAMP. Stvaranje pjesama je rad koji iziskuje znanje, talent i vrijeme, a na kraju publika prepoznaje iskrenost, složili su se skladatelji koji su festivalskoj publici predstavili svoje nove pjesme.

„Jedini je način da u ovom poslu uspiješ i ustraješ ogromna ljubav prema glazbi, bez obzira kojem stilu ona pripadala. Ljubav prema življenju glazbe i zadovoljstvo onim što radiš, uz  iskrenost prema publici, su nužni,“  istaknuo je Denis Dumančić, frontman benda „Leteći odred“ ali i autor pjesama za mnoge druge izvođače.

Vladimir Kočiš Zec smatra da je, unatoč modernoj tehnologiji, „nestalo sinergije u kojoj su nekad zajednički djelovali autori, izvođači, diskografi i mediji, čime je gotovo nestala i mogućnost za kvalitetnu prezentaciju nove dobre glazbe.“ Njegovi mlađi kolege složili su da je problem što te sinergije više nema ali i u tome da se ona više neće vratiti. Mediji, vođeni profitom, sve češće u programu koriste samo one pjesme koje su prihvaćene od testne publike i nisu skloni emitiranju originalnih i „drukčijih“ glazbenih djela.

Skladatelj Boris Đurđević (poznat i kao glazbeni producent Eric Dresler) osnovnim uvjetima za opstanak na glazbenom tržištu smatra neprekidno stvaranje glazbe, izlazak na inozemnu scenu ali i vješto upravljanje informacijama za medije. Svi su zaključili da samo nova pjesma, kako god dobra bila, više nije dovoljna za izazivanje interesa medija. Kod radijskih postaja došlo je do pojave tzv. formatiranja pa mnoge u periodu kroz nekoliko mjeseci koriste svega nekoliko stotina pjesama, dominantno inozemnih izvođača. Pohvalno odstupanje od ovakve prakse nudi samo jedna postaja koja na nacionalnoj razini emitira 100 posto domaću glazbu,  ali  to još nije dovoljan poticaj razvoju glazbenog stvaralaštva.

“Danas turisti koji dolaze u Hrvatsku u našim medijima gotovo ne čuju domaću glazbu. Ona nije shvaćena kao jedna od važnih odrednica identiteta ove zemlje“, zaključeno je u raspravi u koju se uključila i publika. 

Darko Bakić (frontman benda „Buđenje“) istaknuo je pritom zalaganje Hrvatskog društva skladatelja i ostalih glazbenih udruga da kroz Institut hrvatske glazbe i službeno zatraže izmjene Zakona o medijima u smjeru podizanja kvota emitiranja hrvatske glazbe, sukladno odredbama u zakonima ostalih zemalja EU. Založio se i za stvaranje platforme koja bi vršila kvalitetan odabir glazbenih umjetnika: „Potrebni su nam mjesto i način koji bi omogućili da u današnjem moru informacija kvalitetni novi umjetnici  uistinu budu i prepoznati,“ rekao je Bakić.

„Ljudi još uvijek ne doživljavaju autorstvo kao rad pa je važno da se i drugi autori uključe u edukaciju javnosti o pravima kreativaca“, složila su se sva četvorica. Zanimljiva vodička rasprava najnoviji je dodatak kampanji „Glas autora“ koju je 2009. godine HDS ZAMP pokrenuo s ciljem edukacije građana o važnosti poštivanja autorskog rada ali i upoznavanja s aktualnim temama koje zaokupljaju hrvatske glazbene kreativce.