Više od 70 autora u projektu "Tjedan Autora"

Kako nastaju pjesme koje su sastavni dio naše svakodnevice? Iza svake od njih krije se neka priča koju najbolje pričaju njihovi stvaratelji - autori. Projekt „Tjedan Autora“, pokrenuli smo 2013. god. u suradnji s nacionalnom glazbenom televizijom CMC, a zamišljen je kao prilika za predstavljanje onih čije su pjesme, ali često ne i lik,  dobro poznate javnosti. U svoje dvije uspješne sezone projekt je ugostio više od 70 autora, članova HDS-a. Tako smo kroz 10-minutne portrete koje su pratili video spotovi s pjesmama iz autorovog opusa, mogli saznati kako postoje mnogobrojni, a često i nepoznati, izvori iz kojih crpe nadahnuće za stvaranje, ali i zašto neke pjesme zauzimaju posebno mjesto u njihovim životima.  

Gdje i kako se rađaju pjesme?

Kroz druženje s autorima saznali smo kako nema pravila gdje se rađaju nova autorska djela – ona nastaju na putovanjima, na ulici, noću, rano ujutro, uz druženje s prijateljima, pa čak i u prijevoznim sredstvima. Razni utjecaji iz okoline djeluju na autora koji posjeduje sposobnost pretočiti svoje osjećaje u glazbu ili tekst. Ponekad je za to dovoljan jedan tren, a nekad treba i dobro „zagrijati stolac“ da bi finalno ruho pjesme izgledalo upravo onako kako ga je autor zamislio.

Vrijednost pjesme za njezina autora

Iako je najveće autorovo zadovoljstvo spoznaja da je njegova pjesma pronašla svoj put do srca slušatelja, ona sa sobom nosi vrlo veliku vrijednost – kako osobnu za autora, tako i za sve (nas) koji je koriste(imo), odnosno slušamo –  bilo u poslovanju, bilo kao pozadinsku glazbu u filmovima, reklamama, na radio postajama, koncertima, na festivalima, svadbenim svečanostima, maturalnim zabavama itd. Posljednjih godina javnost postaje svjesnija njezine materijalne  vrijednosti i zbog sve većeg angažiranja sâmih autora koji, kroz razne akcije i manifestacije, pojašnjavaju koliko je materijalnih i nematerijalnih resursa potrebno uložiti u stvaranje jedne pjesme da bi na kraju dobili gotov proizvod s dodanom vrijednošću. 


IZDVAJAMO IZ DRUGE SEZONE "TJEDNA AUTORA":

Mile Kekin o pjesmi kao proizvodu:
 „Više ne moraš objašnjavati da to što proizvodiš nije ništa, nije zrak, već da to zahtijeva puno uloženog novca i puno vremena da bi na kraju nastala jedna pjesma koja je proizvod. Ljudi se obično zgroze kad čuju da je pjesma proizvod, ali ona jest proizvod. Proizvod koji prodaješ, iznajmljuješ, od kojeg zarađuješ svirajući ga uživo ili ako on zasvira na radiju“.

Damir Martinović Mrle o umjetnosti:
Danas ima jako puno informacija i sve je dostupno, ali ljudi kao da su izgubili neki kompas - sami su sebi dovoljne zvijezde. Kao da se izgubila potreba za nečim što je jako bitno, a to je umjetnički rad, konzumacija i oplemenjivanje umjetničkim radom. Mislim da je umjetnost jedna od najvažnijih stvari u životu i da je možda čak i važnija nego razmišljati treba li svaki dan jesti meso što je postala glavna preokupacija ovog naroda. Može se jesti i manje, a da čovjek bude zadovoljniji i sretniji“.

Olja Dešić o autorskom pravu:
Ljudi glazbu uzimaju zdravo za gotovo, jer često nisu svjesni njezine uloge - sve dok je netko ne ugasi. Autorsko pravo štiti uložene novce i trud jednog čovjeka ili njih 20 koji su stvarali pjesmu, ali i cijeli lanac ljudi koji su ju u tom umjetničkom i poslovnom poduhvatu prezentirali i dali nam je - online, na usb sticku, cd-u ili mobitelu. Posao glazbenika ne treba bagatelizirati, jer on nije ništa različit od posla novinara, istraživača, vozača autobusa.

Branimir Mihaljević o autorima:
 „Što bi se dogodilo kada bi svi autori na jedan dan otišli u štrajk? Ne bi bilo muzike ni reklama na radiju i televiziji, ne bi bilo špica filmova, podloge ispod vijesti, ne bi bilo muzike niti u tramvaju ni kod masera, a ni u shopping mallu. Zatvorio bi vam se Youtube što se dogodilo u Njemačkoj. A to je samo jedan mali aspekt glazbe. Moramo biti svjesni da je svu glazbu oko nas netko nekada stvorio i te ljude treba podržavati“.

Igor Geržina o ulaganju u stvaranje pjesama:
Da bi nastala profesionalna pjesma mora postojati određen broj ljudi, opreme… i iako glazbenici ne vole reći da je glazba proizvod, ona jest proizvod. Mislim da je bolje da se tako razmišlja jer onda ona ima svoju vrijednost, cijenu itd. - onda to više nije neka 'umjetnost u zraku'. Glazba je nešto na čemu drugi zarađuju i zato se naknada za njezino korištenje treba plaćati. Na toj percepciji treba puno raditi, a prva grupa ljudi koju u tom smjeru treba obrazovati su sami glazbenici“.

Dražen Turina Šajeta o službi ZAMP:
„Uspjeli smo doći u Hrvatskoj do te percepcije da ZAMP ispadaju kao neki likovi s mačevima koji idu okolo i jadnim Hrvatima viču 'harač, harač'. Ima jedna vrlo bitna stvar: kada bi druge stvari u pravosuđu, zdravstvu i ostalom bile sređene kao sustav ZAMP-a, mi bi onda bili tako željena Njemačka. Ako obratite pažnju na ostale umjetničke udruge i asocijacije u Hrvatskoj onda oni kažu – 'Mi bi htjeli imati udrugu koja nas štiti kao ZAMP'“.

Ovdje pogledajte sve epizode prve i druge sezone Tjedna Autora: https://www.youtube.com/user/HDSZampTV