Autorska društva ključna u ostvarivanju autorskih naknada

Međunarodna konfederacija društava autora i skladatelja CISAC objavila je godišnje Globalno ekonomsko izvješće o naknadama koje su prikupila autorska društva. Bazirano na podacima koje je za 2012. godinu dostavilo 227 društava iz 120 zemalja, izvješće analizira prihode prikupljene za autore u svim kreativnim sektorima.
Ukupni prihodi autorskih društava na nacionalnom nivou dosegli su novi rekord od 7,8 milijardi eura, što je povećanje od 2% u odnosu na 2011. Ovo povećanje je u skladu s globalnim rastom BDP-a, kako je izvijestila i Svjetska banka (+2,2%).
˝Rast prikupljenih naknada u 2012. godini blago je nadmašio rast BDP-a u 68 zemalja˝, navodi Olivier Hinnewinkel, glavni direktor CISAC-a. ˝Ovo pokazuje dodanu vrijednost koju kulturne i kreativne industrije donose ekonomijama tih zemalja, kao i važnost mreže autorskih društava.˝
Europa i glazba su i dalje ključni pokretači autorskih prava
Europa i dalje predvodi u kolektivnoj zaštiti autorskih prava, sa skoro 59% naknada prikupljenih u ovoj regiji. Slijedi regija Pacifička Azija sa 18,6% što pokazuje i porast u odnosu na prošlogodišnje brojke. Udio ove regije po prvi put nadmašuje naknade prikupljene u regiji Kanada-SAD (16,4%).
Otprilike 87% svih naknada prikupljenih u svijetu dolazi od korištenja glazbenog repertoara. „Ovo je pokazatelj kako se glazbeni sektor oslanja na kolektivnu zaštitu u mnogo više tipova korištenja od ostalih sektora, gdje se većina korištenja pregovara i licencira direktno od strane autora, producenta ili publishera“, komentira Olivier Hinnewinkel.
Javno priopćavanje je glavni izvor autorskih naknada
Naknade iz segmenta javnog priopćavanja nastavljaju rasti, pokazujući rast od 3,3%, što čini oko 5,9 milijardi eura ili preko 75% svih prikupljenih naknada. Ovaj rast pripisuje se znatnom povećanju naplate u nekim regijama, kao što je Pacifička Azija (koja čini oko polovicu globalnog rasta sa stopom od 11,4%), te Latinska Amerika (rast od 7%).
Naknade od mehaničkih prava (prodaja fizičkih nosača zvuka – CD-a, DVD-a, LP-a i sl) nastavljaju padati, a 2012. je prikupljeno 1,37 milijardi eura (pad od 5,1% u odnosu na 2011.). Ove naknade trenutno čine 17,5% ukupnih prihoda, u odnosu na 20% prije dvije godine, što se pripisuje padu prodaje fizičkih nosača zvuka, a najviše se očituje u regiji Kanada-SAD gdje ovaj tip naknada predstavlja svega 3% ukupnih prihoda.
Naknade od digitalnog korištenja glazbe nastavljaju rasti (+7%), a u 2012. su činile 301 milijun eura ili 4% ukupnih prihoda. Ovaj rast potaknula su uglavnom najveća europska tržišta (digitalne naknade čine 17% ukupnih prihoda u Europi) no umanjen je padom digitalnih prihoda od 17% u regiji Kanada-SAD, gdje su neki veliki publisheri povukli kolektivna prava u korist direktnih nagodbi s velikim digitalnim glazbenim servisima.
˝Brojke iz 2012. predstavljaju bitan temelj za rast u narednim godinama˝, navodi Hinnewinkel. ˝Čak i ako se broj direktnih licenci s digitalnim servisima poveća, društva za kolektivno ostvarivanje autorskih prava ostaju ključni faktor u osiguravanju pristupa autorskom sadržaju za digitalno korištenje - kao i pravičnih naknada za autore.˝
Ključne brojke 2012.
- 7,8 milijardi eura – ukupan prihod svih autorskih društava, članova CISAC-a
- +2% - svjetski rast prikupljenih naknada na godišnjoj razini ( u eurima)
- 58,8% svih naknada je prikupljeno u Europi (4,6 milijardi eura)
- 87% svih naknada dolazi iz segmenta glazbenog repertoara
- 75% svih naknada dolazi iz segmenta javnog priopćavanja
- 4% svih naknada dolazi iz segmenta digitalnog korištenja (301 milijun eura)
- -5,1% bilježi se pad u mehaničkoj reprodukciji
Potpuno Globalno ekonomsko izvješće CISAC-a pogledajte OVDJE.