Glazba u digitalno doba
Izložba Svjetske organizacije za intelektualno vlasništvo i utjecaj digitalnih tehnologija na stvaranje, distribuciju i korištenje glazbe te na koncept i praktičnu primjenu autorskih i srodnih prava."Glazba u digitalno doba" naziv je izložbe Svjetske organizacije za intelektualno vlasništvo pri UN-u (eng. WIPO, World Intellectual Property Organization) čija je zadaća osiguranje moralnih i imovinskih prava autora te pomoć pri provedbi takvih prava u državama svijeta. Izložba je postavljena na ovogodišnjem 36. MIDEM-u koji se već tradicionalno održao u Cannesu od 20. do 24. siječnja.
MIDEM je najveći i najpopularniji sajam u svijetu glazbe koji okuplja autore, izvođače, izdavače, proizvođače opreme, producentske kuće - jednom riječju sve koji se na bilo koji način bave glazbom, te nudi mnoštvo konferencija o različitim pitanjima, izložbi, koncerata, radnih sastanaka, medijskih događaja.
Golem napredak tehnologija svakako donosi i bezbroj različitih novosti u svijetu glazbe, no taj isti napredak zbog ljudskoga faktora ima i svoje negativne strane. Naime, izgleda da je u današnjem svijetu postalo pravilo jednostavno uzeti ono što je na dohvat ruke, bez razmišljanja o tome je li to nečije vlasništvo, je li u to uložen nečiji trud i vrijeme, je li to nečije autorsko djelo. Stoga je bitno uložiti trud u to da ljudi shvate da glazbnije javno dobro s kojim svatko može raditi što želi. Jedino tako može se zaštititi i napredak tehnologija da ne bi postao suprotnost intelektualnog napretka. Posjetitelji izložbe mogli su u njezinu prvom dijelu posjetiti virtualni studio za snimanje i uvjeriti se da su nekada skupu i kompliciranu opremu zamijenila računala i nekoliko digitalnih uređaja. Glazbenici danas mogu u svojim domovima stvarati vlastite digitalne studije za snimanje. Uz pomoć mikrofona, klavijatura i računala mogu istraživati zvukove i stvarati nove, vlastite, elektroničke zvukove, snimati vlastite skladbe, eksperimentirati s njima, pa čak i sami snimati vlastite CD-e.
Međutim kad je glazba jednom u cyberspace-u (često i bez odobrenja autora), i tako lako dostupna svima, veće su mogućnosti njezina nelegalna iskorištavanja. Stoga se ozbiljno postavlja pitanje kako u takvom okružju zaštititi autorska i srodna prava. Jedna od mogućnosti jest uporaba tehnologija koje bi glazbena djela označile i zaštitile digitalnim kodovima kako bi dostupnostlazbenim djelima na Internetu bila ograničena onima koji posjeduju odobrenja autora, te plaćaju naknade za iskorištavanje njihovih djela. Takve tehnologije danas postoje, no niti jedna od njih zapravo ne štiti autore dovoljno dobro. Stoga su u posljednje vrijeme autori i nositelji autorskoga prava poduzeli različite mjere ne bi li sudskim putem zatvorili neke od Interent site-ova koji nelegalno iskorištavaju glazbena djela. Rasprava o zaštiti autorskih prava još je u tijeku i borba se nastavlja. Nove tehnologije ubrzano se razvijaju i sve je više načina na koji glazba stiže do slušatelja, a nesumnjivo zahtjeva uspostavu međunarodnog standarda kojim bi se zaštitila autorska i srodna prava.
Skladatelji i umjetnici žele da se njihova glazba uvijek i posvuda čuje i nove tehnologije omogućuju upravo ispunjenje takvih želja. Danas raspolažemo s više mogućnosti pristupa glazbi, većoj količini glazbenih djela, boljoj kakvoći zvuka. No, upravo se tu krije i veliki rizik od piratstva - glazba je tu na dodir tipke računala, lako ju je reproducirati i gotovo je svatko od nas može "ukrasti". Zakonski propisi osmislit će rješenje problema piratstva u okružju razvoja novih tehnologija. Takva rješenja su potrebna kao i ona tehnološka i komercijalna, bez njih bi autori, izvođači i izdavači izgubili kontrolu nad uporabom svojih djela što bi s vremenom dovelo do pada njihove kreativnosti. Mnoge zemlje u svoje zakone o autorskom pravu unijele su izmjene kako bi ono bilo zaštićeno i u digitalnom okružju. WIPO je svojim "Ugovorima o Internetu" koji su sklopljeni 1996. godine utvrdio međunarodni standard za zakonske propise o zaštiti autorskog djela u digitalnom okružju.
No, prava odgovornost za poštivanje prava autora glazbe, izvođača i diskografa nije u zakonima, ona leži u svima nama koji tu glazbu slušamo i u njoj uživamo. Rijetko tko će uopće pomisliti ukrasti sliku ili knjigu i zarađivati njihovom distribucijom, zašto bi o krađi nečijeg glazbenog djela razmišljali drugačije?