Međunarodni seminar o kolektivnoj zaštiti autorskih i srodnih prava
"Kolektivno ostvarivanje autorskog prava i srodnih prava" bila je tema međunarodnog seminara održanog u dvorani Državnog zavoda za intelektualno vlasništvo u Zagrebu u petak, 2002-03-15. Okupljeni domaći i inozemni stručnjaci s područja zaštite autorskog i srodnih prava dali su komparativni pregled zakonskih rješenja i primjene u praksi u europskim državama: Njemačkoj, Francuskoj, Mađarskoj, Sloveniji i Hrvatskoj. Svi predavači prenijeli su iskustva zemalja iz kojih dolaze te istaknuli nužnost sporazumnog uređivanja odnosa između društava za zaštitu autorskih i srodnih prava i korisnika. Takvo sporazumno rješavanje odnosa između autora i korisnika glazbe podrazumijeva ugovaranje na višoj razini, odnosno između udruženja s jedne i druge strane, a ukoliko se ugovor ne može postići potrebni su zakonski instrumenti i treća strana s mogućnošću posredovanja. Pritom valja istaknuti da je nužna reprezentativnost udruga korisnika s kojima se ugovara. Zajednička značajka svih opisanih modela također je i činjenica da država (državne institucije) u procesu ugovaranja odnosa udruga autora i udruga korisnika eventualno sudjeluje samo kao posrednik. Također, složili su se okupljeni stručnjaci, autori bi prilikom određivanja "cijene" svojih glazbenih dijela - tarifa, morali u obzir uzeti i različitost načina na koji se glazba koristi (kao primarna ponuda ili sekundarna), različite skupine korisnika, gospodarski položaj korisnika itd. Korisnici bi pak morali uvidjeti da su glazbena djela proizvodi glazbenih umjetnika i njihovo intelektualno vlasništvo koje ima i svoju cijenu.
Položaj glazbenika u društvu i rad udruga za kolektivnu zaštitu autorskih i srodnih prava otežava i činjenica da je glazba specifičan "proizvod" koji nema svoj materijalni oblik, već je svuda oko nas - lakodostupna što korisnici često krivo tumače kao "besplatna".
Predsjednik Mađarskog vijeća stručnjaka za autorsko pravo dr. Mihály Ficsor posebno s osvrnuo na prilike u kojima se nalazi zaštita autorskih i srodnih prava u tranzicijskim zemljama glede uspostave novih zakonskih propisa i praktičnih rješenja. Istaknuo je da se zemlje u tranziciji često suočavaju s različitim problemima upravo zbog nekvalitetnih zakonskih rješenja ali i male svijesti građana o važnosti intelektualnog vlasništva. No, mađarska iskustva pokazuju da je to proces kroz koji, uspostavljajući nove zakonske propise i uvodeći novu praksu, treba proći. Direktor Ureda Republike Slovenije za intelektualno vlasništvo Erik Vrenko upozorio je na opasnosti nekvalitetnih zakonskih rješenja i nespremnosti udruga za zaštitu autorskih i srodnih prava za dogovore zbog kojih u praktičnoj primjeni zaštite autorskih prava može doći do propusta te "bezizlaznih situacija", što je trenutno slučaj u Sloveniji. O hrvatskoj višegodišnjoj tradiciji naodručju kolektivne zaštite autorskog i srodnih prava te sadašnjim zakonskim rješenjima kao i njihovoj praktičnoj primjeni govorio je predsjednik Hrvatskog društva za autorsko pravo dr. Ivan Henneberg. Dr. Heneberg također je istaknuo da je upravo u tijeku izrada novoga Zakona o autorskom pravu koji će biti potpuno usklađen s europskim zakonskim propisima i utvrđenom praksom. Vrlo zanimljiv komparativni pregled kolektivnog ostvarivanja autorskog prava i srodnih prava u zemljama članicama Svjetske organizacije za intelektualno vlasništvo (eng. WIPO) iznio je direktor Odjela za autorsko pravo Svjetske organizacije za intelektualno vlasništvo dr. Jorgen Blomqvist.
Međunarodni seminar "Kolektivno ostvarivanje autorskog prava i srodnih prava" pratili su predstavnici hrvatskih udruženja autora i služba zaštite autorskih i srodnih prava te predstavnici udruženja različitih korisnika. Premda su u prošlosti međusobni odnosi služba zaštite hrvatskih glazbenih umjetnika i različitih udruženja ugostitelja bili opterećeni mnoštvom nesuglasica, protekle godine napravljen je pomak u međusobnim odnosima te su mnoga udruženja korisnika prihvatila prijedlog HDS ZAMP-a o sporazumnom rješavanju nagomilanih problema.