Europljani svjesni važnosti intelektualnog vlasništva

Istraživanje „Građani EU i intelektualno vlasništvo: percepcija, svjesnost i ponašanje“ donosi analizu načina na koj građani Europske unije percipiraju intelektualno vlasništvo. Istraživanje u kojem su sudjelovali i građani Hrvatske, nadovezuje se na nedavno objavljenu studiju pod nazivom ˝Industrije sektora intelektualnog vlasništva: doprinos ekonomskom rastu i zapošljavanju u EU˝ koju je proveo Ured za usklađivanje unutarnjeg tržišta (OHIM) u suradnji s Europskim opservatorijem za povrede prava intelektualnog vlasništva i Europskim uredom za patente. Studija je pokazala kako industrije sektora intelektualnog vlasništva doprinose zapošljavanju udjelom od 26% te čine 39% BDP-a Europske unije. Plaće u ovom sektoru također su veće u odnosu na sektore koji ne koriste intelektualno vlasništvo, generirajući 77 milijuna radnih mjesta. Zajedno, ovo istraživanje i  navedena studija donose činjenice koje omogućuju jasan uvid u mišljenje građana o intelektualnom vlasništvu.

Prvi dio istraživanja pokazuje da europski građani uglavnom podržavaju zaštitu intelektualnog vlasništva, smatrajući kako je riječ o važnom temelju ekonomske i socijalne organizacije njihove države. Ovdje spada i podrška regulacijama i njihovom provođenju. Ipak, rezultati također pokazuju da čak i ako samo desetina građana EU otvoreno priznaje sudjelovanje u kršenju prava intelektualnog vlasništva u posljednjih godinu dana, više od trećine tolerira ovakvo ponašanje kada ga gledaju sa subjektivnog stajališta.

Paradoks leži u činjenici da se ova dva stava ne isključuju automatski. Velik dio građana EU daje snažnu potporu zaštiti intelektualnog vlasništva, a ipak, na osobnoj razini, smatra kako se kršenje ovih prava može opravdati zbog posljedica smanjene ekonomske moći ili pak protestom protiv velikih korporacija i kapitalizma.

Ova očita kontradikcija baca svjetlo na jaz koji postoji između principa primjenjivih na društvo u cjelini i pragmatičnog, individualnog načina života. Izvor vjerojatno leži u nedostatku shvaćanja vrijednosti intelektualnog vlasništva i činjenici da većina građana EU vjeruje kako njegova zaštita ne pridonosi potrošačima i građanima u cjelini, nego korporacijama i umjetničkim elitama. Kada se građane upitalo tko ima najviše koristi od zaštite intelektualnog vlasništva, samo 11% je spomenulo potrošače, a manje od 20% malo i srednje poduzetništvo. S druge strane, preko 40% je spomenulo velike kompanije i poznate showbiz figure, te u manjoj mjeri inovatore, kao primarne subjekte zaštite.

Upravo zbog ovih činjenica čini se kako bi se edukacija trebala usmjeriti ka demonstraciji vrijednosti koju intelektualno vlasništvo donosi građanima EU u njihovim svakodnevnim životima. Ovo se osobito odnosi na mlađe generacije koje bitno odskaču od ostalih dobnih skupina.

Ovo istraživanje provela je konzultantska firma Edelman Berland, specijalizirana za istraživanje javnog mnijenja. Istraživanje je provedeno od prosinca 2012. do kolovoza 2013. te je obuhvatilo 28 zemalja EU. Ciljane grupe i dublje istraživanje provedeno je među selekcijom devet zemalja članica: Hrvatskom, Francuskom, Njemačkom, Italijom, Litvom, Poljska, Švedska, Španjolskom i Velikom Britanijom. 

Cijelo istraživanje dostupno je ovdje.